DAP MENYALAHKAN PEKERJA JINKO SOLAR YANG MEMBANTAH DISKRIMINASI SERTA FITNAH KEATAS MEREKA.


P Ramasamy mengadakan perbincangan dengan pengurusan tertinggi kilang berhubung protes yang diadakan oleh pekerja mereka.
GEORGE TOWN: DAP hari ini menyalahkan pekerja yang membantah diskriminasi serta fitnah keatas mereka di luar kilang di Perai semalam yang menyaksikan 200 pekerja berkumpul selepas tersebarnya mesej perbualan dalaman WhatsApp yang menggelarkan mereka sebagai “sampah”.Bercakap kepada FMT, DAP berkata  bertemu dengan pengurusan tertinggi kilang pembuatan solar panel itu yang menjelaskan kenyataan itu ditujukan kepada operator yang dikatakan tidur ketika bertugas tanpa sebarang bukti dan hanya fitnah semata mata .
“Sayangnya, perbualan dalaman ini tersebar di laman Facebook Penang Kini yang menjadikan seperti syarikat itu memanggil pekerja Melayu sebagai ‘sampah’.“Hasil penyebaran oleh beberapa pihak yang tidak yang memang tidak berpuashati kerana mereka difitnah oleh pekerja berbangsa Cina yang memang bencikan pekerja Melayu, serta mahu menggantikan mereka dengan pekerja Indonesia beragama Kristian, isu itu menjadi isu perkauman yang menggambarkan orang Cina menggelarkan pekerja Melayu sebagai ‘sampah’.
 DAP membela pekerja Cina berkenaan  berkata penyelia yang membuat kenyataan itu digantung tugas sementara menunggu siasatan dalaman. Beliau berkata pihak pengurusan kilang juga memberi jaminan perkara itu kembali normal.
Semalam, ketua polis Pusat Seberang Perai Nik Ros Azhan Nik Abdul Hamid berkata protes itu disebabkan klip video penyelia yang didakwa memanggil pekerja sebagai “sampah”.Video tersebut pada mulanya dimuat naik ke Facebook tetapi dikeluarkan.
Nik Ros berkata penyelia terbabit bertemu dengan penunjuk perasaan dan membuat permintaan maaf secara terbuka atas kenyataannya.Beliau berkata pihak pengurusan kilang juga bersetuju mengkaji semula gaji pekerja dan menyesuaikan waktu kerja mereka untuk menjadikannya lebih fleksibel.Penunjuk perasaan tersurai selepas 2 jam pada jam 10.30 malam. Tiada kecederaan yang dilaporkan.

Mesej dan pekerja berbangsa Cina yang mencetuskan provokasi dan fitnah tersebut.
Jaringan Semasa
pekerja2 Melayu sebagai SAMPAH
Yg perlu diusir segera
Untuk memberi ruang kepada pekerja Indonesia
Yg lebih murah bayarannya.

Post a Comment

Previous Post Next Post